mandag 21. januar 2008

Hva er miljøskildring?

En miljøskildring kan forteller oss når og hvor en handling finner sted, og hvilke forhold menneskene i teksten lever under. I noen tekster får miljøskildringen bedre plass, i andre spiller den mindre rolle. Når en tekst inneholder miljøbeskrivelser, er det som regel tatt med for å si noe om personenes bakgrunn. Det gjør at vi lettere forstår hvorfor personene er som de er, hvorfor de reagerer som de gjør i bestemte situasjoner. Mange tekster viser konfliker mellom ulike miljøer, for eksempel mellom ungdom og eldre, bygd og by eller rik og fattig. Det mennesker i et miljø synes er verdifullt, kan mennesker i andre miljøer oppfatte som negativt.



Dette er et eksempel på fattig og rik. -->

8 kommentarer:

Jon sa...

Dette synes jeg blir kjempebra, Maria.

Gullegget sa...

Maria, konge!
Flink du er! Bra stoff, nå veit jeg godt hva en miljøskildring er.
Klem Linn:)

LindA sa...

Skikkeli bra innlegg! ;)

Mathilde sa...

veldig bra innlegg :D

Ramona|Helen sa...

veldig fint og oversiktelig:) mye interessant og relevant stoff;D

Eline sa...

så sykt kjekt! jeg søkte på google, på miljøskildring, også kom dette opp, akkurat det jeg lette etter :)

v sa...

Jeg signer så jævlig kommentaren til Eline :)

Unknown sa...

supert. norskoppgaven ble litt enklere nå. tusen takk :D